De laatste week in Nieuw-Zeeland is voorbij gevlogen. We bezochten de vulkanische omgeving van Taupo en Rotorua, brachten twee dagen door in het noorden bij de Bay of Islands en sloten ons Nieuw-Zeeland avontuur af in Auckland.

Zaterdag: rustdag

Uitzicht op Lake Taupo vanuit Tokaanu

Na de hike van vrijdag (Tongariro Alpine Crossing) hebben we vandaag een rustdag ingepland. Gelukkig hebben we geen spierpijn, maar het is wel lekker om het even rustig aan te doen. Naast een aantal praktische zaken (boodschappen doen en wassen) rijden we ook nog naar twee mooie uitzichtpunten.

Zondag: door naar Taupo

Craters of the Moon

We hebben een korte rit op het programma staan; we hoeven namelijk maar een uur te rijden naar onze volgende overnachtingslocatie nabij Taupo. In Taupo eten we bij de McDonald's die is verkozen tot coolste McDonald's ter wereld (met een eigen vliegtuig naast het restaurant). Na Taupo rijden we verder naar de Huka Falls. Er stroomt zo’n 220.000 liter water per seconde door de watervallen. Indrukwekkend!

#lovetaupoMc Donalds Taupo

Huka FallsHuka Falls

Vervolgens rijden we naar het ‘Craters of the Moon’ park. Een geweldig park waar we een wandeling van een uur doorheen maken. We zien overal om ons heen stoom uit de aarde komen, heel bizar. De laatste stop voor vandaag is de Aratiatia Dam. Normaal staat de rivier bij deze dam bijna geheel droog, maar 4x per dag gaan de deuren van de dam omhoog en stroomt de rivier vol water. Bijzonder om te zien.

Craters of the Moon

Craters of the MoonCraters of the Moon

Aratiatia Rapids

Aratiatia RapidsAratiatia Rapids

Maandag: Wai-O-Tapu Thermal Wonderland en Rotorua

Artists Palette

We beginnen de dag in het geothermische park ‘Wai-O-Tapu Thermal Wonderland’. De bekendste bezienswaardigheid in dit park is de Champagne Pool, de grootste warmwaterbron van Nieuw-Zeeland. Deze heeft een doorsnede van 65 meter, een diepte van 62 meter en een temperatuur van 74 ºC. Verder zien we ook andere warmwaterbronnen, kraters, modderpoelen en zwavelheuvels. Een prachtig park met veel geweldige natuurwonderen.

Champagne PoolChampagne Pool

Champagne PoolGelmer in Wai-O-Tapu Thermal Wonderland

Artists Palette

Modderpoelen in Wai-O-Tapu Thermal WonderlandRoto Karikitea

Sinter Terraces

’s Middags gaan we Rotorua in. Dit stadje is bekend door de vulkanische activiteit. In de stad zelf zie je ook overal stoom uit de grond omhoog komen met bijbehorende zwavelgeur (ruikt naar rotte eieren). Zelfs het stadspark staat volledig in het teken van deze vulkanische activiteit.

Vulkanische activiteit in het stadspark van RotoruaVulkanische activiteit in het stadspark van Rotorua

Dinsdag: lange reisdag naar Bay of Islands

Vandaag is een lange reisdag, want er staat 454 kilometer op de planning (waarvan grotendeels op secundaire wegen). Zonder vertraging en stops staat hier zo’n 6 uur voor. We vertrekken op tijd, lunchen ’s middags bij zee en zijn in de loop van de middag bij ons eindpunt voor vandaag: Bay of Islands. Deze baai bestaat uit 144 eilanden en staat bekend om de vele mooie stranden.

Woensdag en donderdag: Bay of Islands

Tapeka Track (Bay of Islands)

Bay of Islands is één van de warmste en zonnigste plekken van Nieuw-Zeeland, maar helaas regent het tijdens de dagen dat wij hier zijn (woensdagmiddag veel buien, donderdag de hele dag regen). Ondanks dat het veel regent doen we wel een goede indruk op van de Bay of Islands. We lopen een mooie hike langs zee, bezoeken Russell (dat bekend staat als eerste Europese nederzetting in Nieuw-Zeeland), bekijken het plaatsje Paihia (waar we ook overnachten) en rijden naar twee watervallen (Haruru Falls en Rainbow Falls). We hadden eigenlijk nog een wateractiviteit willen doen, maar slaan dit i.v.m. de regen over. Een prachtig gebied dat waarschijnlijk nog veel mooier is met zonnig weer.

Tapeka Track (Bay of Islands)Tapeka Track (Bay of Islands)

Rocky BayLong Beach

Russell

Oudste kerk van Nieuw-Zeeland in RussellHaruru Falls

Rainbow Falls

Vrijdag: door naar Auckland

Sky Tower in Auckland

De laatste dag van onze roadtrip breekt aan. We rijden van Bay of Islands naar Auckland en maken onderweg nog een stop bij de prachtige Whangarei Falls. Auckland is met 1,5 miljoen inwoners de grootste stad van Nieuw-Zeeland (op een totale bevolking van zo’n 5 miljoen mensen). In Auckland bewonderen we eerst het uitzicht over de stad vanaf Mount Eden. Verder verkennen we het centrum, lopen we langs de iconische Sky Tower en maken we een mooie wandeling langs de haven.

Whangarei Falls

Uitzicht vanaf Mount Eden

Ferry Building AucklandViaduct Basin

Vandaag (zaterdag) leveren we de huurauto in op het vliegveld en zwaai ik mijn moeder uit die weer naar Nederland vliegt. We hebben een hele leuke tijd gehad samen in Nieuw-Zeeland en veel moois gezien en gedaan. Zelf blijf ik iets langer in Auckland, want ik vlieg pas maandagmorgen door naar Frans-Polynesië. Daar ga ik de komende twee weken meerdere eilanden bezoeken. Veel zin aan dit nieuwe avontuur! Ik heb waarschijnlijk op Frans-Polynesië niet overal (goede) wifi, dus het kan zijn dat de komende drie weekverslagen vertraagd online komen.