Tongariro Alpine Crossing

We hebben er weer een hele mooie week op zitten in Nieuw-Zeeland. Eerst zijn we langs de westkust van het Zuidereiland gereden, daarna waren we in Abel Tasman Nationaal Park en we sloten de week af op het Noordereiland in hoofdstad Wellington en met het lopen van de Tongariro Alpine Crossing.

Zaterdag: Wanaka-Kakapotahi

Thunder Creek Falls

Vandaag is een echte reisdag met 370 kilometer op de planning (allemaal secundaire wegen, want snelwegen kennen ze niet op het Zuidereiland). Zonder stops en vertraging zou dit zo’n vijf uur kosten, maar wij nemen er de tijd voor. Helaas regent het bijna de hele dag non-stop. We stoppen onderweg bij de Thunder Creek Falls en lopen naar de lookout bij de Franz Josef Gletsjer. Door de regen en bewolking zien we niet zoveel van de gletsjer en is ook de hike naar de gletsjer toe afgesloten. Jammer! We overnachten in een Airbnb op een boerderij in de middle of nowhere.

Franz Josef gletsjer in de wolkenFranz Josef gletsjer in de wolken

Zondag: Kakapotahi-Abel Tasman NP

Punakaiki Pancake Rocks and Blowholes

Het is gelukkig weer droog en ook lekker zonnig vandaag. Heerlijk! Ook nu weer een reisdag voor de boeg en ongeveer 430 kilometer op het programma (dit kost zonder stops/vertraging zo’n 6 uur). We stoppen eerst in het plaatsje Hokitika, waar we het strand bekijken, lunch halen en de tank volgooien. Soms rijden we een paar uur zonder een tankstation tegen te komen, dus het is handig op tijd te tanken.

De volgende stop is bij de Punakaiki Pancake Rocks en Blowholes. Dit zijn rotsen die lijken op gestapelde pannenkoeken en waar op sommige plekken het zeewater tussen de rotsen omhoog spuit (de blowholes). De golven van de Tasmanzee beuken hier op de kust. Wat een kracht! Onze laatste tussenstop is bij Cape Foulwind waar we het uitzicht bewonderen en zeehonden zien. Daarna is het nog 3,5 uur rijden naar onze eindbestemming voor vandaag: Abel Tasman Nationaal Park.

Strand HokitikaPunakaiki Pancake Rocks and Blowholes

Punakaiki Pancake Rocks and Blowholes

Punakaiki Pancake Rocks and BlowholesPunakaiki Pancake Rocks and Blowholes

Seal Colony Tauranga Bay

Maandag: Abel Tasman NP

Split Apple Rock

We beginnen de dag met kajakken naar de Split Apple Rock, een bekende bezienswaardigheid in het nationale park. Geweldig om te doen. We kajakken ook nog een stukje door een grot. Daarna maken we een boottocht en worden we afgezet bij Anchorage Beach. Hier lopen we een prachtige wandeling naar de Cleopatra’s Pool. Eind van de middag worden we met de boot weer opgepikt op het strand en teruggebracht naar het beginpunt. Vanaf daar rijden we nog drie kwartier naar Richmond, waar we overnachten in een motel.

Abel Tasman NP
Het Abel Tasman Nationaal Park is met een oppervlakte van 225 km2 het kleinste nationale park van Nieuw-Zeeland en bekend om de vele goudkleurige stranden. Het park is genoemd naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman, die de kust bij toeval ontdekte in 1642.

Ochtend Abel Tasman NPSplit Apple Rock

Split Apple Rock

Kajakken door een zeegrot in Abel Tasman NP

Hike naar Cleopatra's PoolHike naar Cleopatra's Pool

Cleopatra's Pool

Anchorage Bay

Dinsdag: ferry van Zuidereiland naar Noordereiland

Ferry Bluebridge

De laatste kilometers op het Zuidereiland staan voor vandaag op de planning. We rijden in 2 uur van Richmond naar Picton. Daar stappen we begin van de middag op de ferry naar het Noordereiland. Deze ferryovertocht duurt 3,5 uur. Het eerste uur varen we door het prachtige kustgebied van de Marlborough Sounds, in het noordoosten van het Zuidereiland. Daarna varen we de Cook Strait door, de zeestraat die het Zuidereiland van het Noordereiland scheidt. We zitten op het zonnedek bovenop de ferry en tijdens het varen door de Cook Strait zien we zelfs dolfijnen. Prachtige dieren! Aan het eind van de middag arriveren we op het Noordereiland, in Wellington.

Marlborough SoundsMarlborough Sounds

Marlborough Sounds

Dolfijnen tijdens ferryovertochtUitzicht op Wellington vanaf het water

Woensdag: Wellington verkennen

Uitzicht op Wellington vanaf Mount Victoria

Wellington is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, de zuidelijkste hoofdstad van de wereld en onze eerste bestemming op het Noordereiland. Hoewel Wellington bekend staat als ‘Windy Welly’ vanwege de constante wind die vanaf zee door de stad waait, hebben wij geluk en is het lekker zonnig weer met weinig wind. We bekijken ’s morgens eerst het uitzicht over Wellington vanaf Mount Victoria.

Verder lopen we door het centrum naar de Cable Car die ons in een paar minuten omhoog brengt naar de wijk Kelburn. De Cable Car wordt tijdens de spits vooral gebruikt voor woon-werkverkeer, maar overdag is het een toeristische attractie. Vanaf het eindpunt lopen we via de Botanische Tuinen weer naar beneden. We lopen daarna langs de parlementsgebouwen en de haven naar het Te Papa Museum. Een mooi en indrukwekkend museum, met enorm grote, levensechte beelden van de Eerste Wereldoorlog, informatie over het natuurgeweld in Nieuw-Zeeland en kunst. ’s Avonds gaan we uit eten en kiezen we voor Beef Wellington, een typisch gerecht voor Wellington, bestaande uit biefstuk, leverpastei en paddenstoelen. Dit alles is verpakt in bladerdeeg. Heel lekker!

Wellington Cable Car

Parlementsgebouwen Wellington

Straatbeeld WellingtonGelmer in Wellington

Straatbeeld Wellington

Beelden Eerste Wereldoorlog in het Te Papa Museum Beelden Eerste Wereldoorlog in het Te Papa Museum

Beef Wellington

Donderdag: door naar Tongariro NP

De Molen in Foxton

Door naar de volgende bestemming: Tongariro Nationaal Park. Onderweg pauzeren we bij een Nederlandse windmolen, waar ik na ruim 4 maanden weer een kroket eet. Verder stoppen we in de ‘Gumboot Capital of the World’ (rubberlaars hoofdstad van de wereld) Taihape. Elk jaar wordt hier ‘Gumboot Day’ gehouden om het plaatsje op de kaart te zetten in zowel Nieuw-Zeeland als de rest van de wereld. De komende nachten slapen we in Tokaanu, dat bekend staat om de thermale baden en warmwaterbronnen.

Taihape Gumboot statue

Lunch met krokettenTokaanu Thermal Pools

Vrijdag: Tongariro Alpine Crossing

Tongariro Alpine Crossing

Vrijdag sluiten we de week fantastisch af met het lopen van de Tongariro Alpine Crossing, een pittige hike van 19,4 kilometer. De crossing door het nationaal park Tongariro leidt ons door een actief vulkanisch gebied met uitzicht op bergtoppen, prachtige vulkaankraters, maanlandschappen, de schitterende Emerald Lakes en uitzichten op Lake Rotoaira. Dit is echt de mooiste hike tot nu toe in Nieuw-Zeeland!

Vandaag (zaterdag) hebben we een rustdag om even bij te komen van de lange hike van vrijdag. Daarna hebben we nog een week de tijd om het Noordereiland van Nieuw-Zeeland verder te verkennen.

Route wereldreis week 19 (Nieuw-Zeeland)