Ben Lomond hike

Begin van deze week waren we in Te Anau. Daarna brachten we een paar dagen door in Queenstown, waar we onder andere de prachtige hike naar de Ben Lomond deden. Donderdag en vrijdag brachten we door in Wanaka, wat een relaxte afsluiter van de week was.

Zaterdag: Invercargill-Te Anau

Mirror Lakes

’s Morgens rijden we naar het plaatsje Bluff (een half uur ten zuiden van Invercargill) en bekijken we het uitzicht bij Stirling Point. Dit is een uitzichtpunt bij zee dat voelt als het einde van de wereld en kenmerkend is door de gele wegwijzer die hier staat. Vervolgens bewonderen we het uitzicht vanaf de Bluff Hill Lookout. Vanaf daar rijden we in zo’n drie uur naar Te Anau.

Te Anau staat met name bekend om het Milford Sound, een fjord bij zee. Die stond ook op onze planning, maar helaas is de weg daar naartoe grotendeels afgesloten door zware regenval enkele weken geleden en bijbehorende herstelwerkzaamheden. ’s Middags rijden we het deel dat nog wel open is. Hier bezoeken we de Mirror Lakes en lopen we een boswandeling.

Stirling Point Bluff

Stirling Point Bluff Bluff Hill Lookout

Mirror LakesLake Gunn Nature Walk

Zondag: rustdag in Te Anau

Lake Te Anau

Voor vandaag stond Milford Sound op de planning. Nu dit niet door kan gaan, maken we een wandeling langs Lake Te Anau. Verder hebben we ook tijd om een boek te lezen, een serie te kijken en plannen te maken voor de komende week.

Maandag: door naar Queenstown

The Remarkables

Vandaag rijden we van Te Anau naar Queenstown. Queenstown heeft slechts 15.000 inwoners, maar is wel enorm toeristisch. De eerste dag maken we gelijk twee mooie hikes. We rijden naar het skigebied ‘The Remarkables’ waar we naar Lake Alta hiken. ’s Middags beklimmen we de Queenstown Hill. Vanaf daar hebben we een prachtig uitzicht over Queenstown en omgeving. We sluiten de dag af in het gezellige Queenstown.

Queenstown Hill

QueenstownQueenstown

Dinsdag: Queenstown en omgeving

Lake Wakatipu

’s Morgens rijden we naar Arrowtown, waar we de historische Chinese nederzetting en het centrum bezoeken. Daarna rijden we de 45 kilometer lange weg van Queenstown naar Glenorchy, langs het prachtige Wakatipumeer. Een weg met alleen maar mooie uitzichten. In Glenorchy maken we een wandeling voordat we weer terugrijden naar Queenstown.

ArrowtownEdith Cavell Bridge

Lake WakatipuGlenorchy Lagoon

Glenorchy Lagoon

Woensdag: Ben Lomond hike

Ben Lomond hike

Voor vandaag staat een behoorlijk zware hike op de planning: het beklimmen van de berg Ben Lomond. Vanaf Queenstown tot aan de top overbruggen we een hoogteverschil van maar liefst 1438 meter. Eerst 3,5 uur klimmen en daarna weer dalen in een kleine 3 uur. Wat een heerlijk gevoel is het om de top te bereiken! De uitzichten zijn onbeschrijfelijk mooi. Eén van de zwaarste hikes die ik ooit heb gedaan, maar ook één van de mooiste!

Uitzicht op Queenstown

Ben Lomond hikeBen Lomond hike

Donderdag: van Queenstown naar Wanaka

#thatwanakatree

Vanaf Queenstown is het ongeveer een uur rijden naar Wanaka, dat met zo’n 9000 inwoners niet zo groot is. We bekijken eerst de beroemde #thatwanakatree, dat (waarschijnlijk) de meest gefotografeerde boom van Nieuw-Zeeland is. ’s Middags rijden we langs het prachtige Lake Hawea naar de Blue Pools, waar we een korte wandeling maken en het blauwe water bekijken.

Blue Pools

Blue PoolsBlue Pools

Lake Hawea

Vrijdag: rustdag in Wanaka

Rivier bij Albert Town

We sluiten de week af met een rustige dag. ’s Morgens maken we een mooie wandeling langs de rivier vlakbij onze accommodatie en ’s middags gaan we lekker zwemmen in het zwembad van Wanaka.

Vandaag (zaterdag) en morgen (zondag) staan twee reisdagen op de planning en leggen we in totaal een kleine 800 kilometer af, voor we arriveren bij onze volgende ‘echte’ stop: Abel Tasman Nationaal Park. Dat is de laatste stop op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Dinsdag nemen we de ferry naar het Noordereiland om daar nog 1,5 week door te brengen. Mooie vooruitzichten!