Onderweg op Fraser Island

Begin deze week deed ik een driedaagse tour naar Fraser Island, wat echt geweldig was. Vooral het rijden in een 4x4 over het strand was gaaf om te doen. Verder was het een redelijk relaxte week en bracht ik nog een paar dagen door in de dorpen Rainbow Beach en Airlie Beach.

Zaterdag t/m maandag: Fraser Island

Uitzicht vanaf Indian Head

Ik heb een driedaagse tour geboekt met Nomads naar Fraser Island. Dit is het grootste zandeiland ter wereld en je kunt hier alleen met een auto met vierwielaandrijving (4x4) rijden. Het eiland is 1600 km2 groot (dat is groter dan de provincie Flevoland) en van noord naar zuid is het 122 kilometer. Naast zand en duinen, vind je er ook veel bossen, tropisch regenwoud en prachtige meren. Er zijn geen verharde wegen en de hoofdweg loopt over het strand aan de oostzijde van het eiland. Dat strand wordt zelfs gebruikt als landingsbaan voor kleine vliegtuigen.

Onderweg op Fraser IslandGelmer voor de 4x4

Vliegtuigen op het strand

Onze tour bestaat uit vier 4x4’s met in elke auto 8 personen. In de voorste auto rijdt de gids, maar in de andere drie auto’s rijden we om de beurt zelf. Ik rijd de eerste dag van Lake McKenzie terug door het binnenland naar onze accommodatie en op de laatste dag van onze accommodatie, over het strand, naar de ferry. Door het binnenland is een hobbelig zandpad, waar je niet harder kunt (en mag) rijden dan 30 km/h. Op het strand rijden we, als het zand hard is, hele stukken zo’n 70 km/h. Het laatste stuk is het zand wat muller en dat is behoorlijk lastig om in te rijden.

Onderweg op Fraser IslandThe Pinnacles Fraser Island

We gaan ’s morgens met een touringcar naar Rainbow Beach. Daar stappen we in de 4x4’s en rijden we naar de ferry. Na de ferryovertocht en een rit over het strand gaan we lunchen. 's Middags staat Lake McKenzie op het programma. Felblauw water en spierwit zand maken dat dit een hele mooie plek is om te zwemmen. Dit is dan ook één van de populairste plekken op Fraser Island.

Lake McKenzie

Op dag twee rijden we een flinke afstand over het strand, beklimmen we Indian Head voor een mooi uitzicht en gaan we zwemmen in de Champagne Pools. De zee rondom Fraser Island is te gevaarlijk om in te zwemmen door de vele haaien, dus deze poelen zijn een goed alternatief. Ze hebben hun naam gekregen, doordat het zeewater regelmatig in de poelen schuimt. Na de lunchstop gaan we ’s middags naar het wrak van de SS Maheno, dat hier in 1935 is gestrand. In Eli Creek gaan we zwemmen, waar we helemaal met de stroming afdrijven. Op de terugweg zien we twee dingo’s; dit zijn verwilderde honden. Fraser Island is één van de enige plekken ter wereld waar ze leven. Ze zien er niet zo gevaarlijk uit, maar dat zijn ze wel. Je mag bijvoorbeeld ’s avonds niet alleen naar het strand lopen en er staat een hek om onze accommodatie.

Uitzicht vanaf Indian HeadIndian Head

Champagne Pools

Champagne PoolsSS Maheno scheepswrak

SS Maheno scheepswrak

Eli CreekDingo op Fraser Island

Op de derde dag, tevens de laatste dag op Fraser Island, vertrekken we al om 7 uur om zo als eerste aan te komen bij Lake Wabby. Een heerlijke zwemstop, waar ook veel vissen zwemmen. Na deze stop rijden we terug na onze accommodatie voor de lunch. Daarna terug over het strand naar de ferry om weer in Rainbow Beach aan te komen. Daar heb ik één overnachting geboekt, voor ik doorreis naar het noorden.

Lake Wabby

Ik vond Fraser Island echt geweldig! Het rijden in een 4x4 was heel gaaf om te doen, de verschillende stops waren heel leuk en we hadden een gezellige tourgroep.

Tourgroep Fraser Island

Dinsdag: Rainbow Beach en nachtbus naar Airlie Beach

Strand Rainbow Beach

Ik overnacht één nacht in Rainbow Beach. Dit is een klein toeristisch dorp (ongeveer 1250 inwoners) dat met name dient als uitvalsbasis voor Fraser Island. Ik maak nog een mooie wandeling over het strand (hier mag ook op gereden worden) en ’s avonds neem ik de nachtbus naar Airlie Beach. Dit is een afstand van bijna 1000 kilometer en in totaal ben ik ruim 16 uur onderweg.

Woensdag en donderdag: Airlie Beach

Airlie Beach

Ik breng twee dagen door in Airlie Beach, dat net als Rainbow Beach klein is. Omdat ik lang op reis ben probeer ik af en toe een extra rustdag te nemen. Dat doe ik dus in Airlie Beach. Op Fraser Island ging de wekker elke dag voor zes uur en ook een nachtbus is vermoeiend. Toch voelt deze reis meestal aan als een hele lange vakantie, waar ik nog steeds elke dag volop van geniet.

Strand Airlie BeachLagune Airlie Beach

Gisteren (vrijdag) ben ik vertrokken met een zeiltour langs de Whitsundayeilanden, een prachtige eilandengroep voor de kust bij Airlie Beach. We slapen twee nachten op deze boot en morgenvroeg (zondag) komen we weer terug in Airlie Beach. Maandag reis ik door naar Townsville, waar ik twee volle dagen ben. Eind volgende week slaap ik dan nog twee nachten in Mission Beach, voor ik doorreis naar het eindpunt van mijn Australiëreis: Cairns.